Wat is een auto uitlijnen?
Bij het autorijden spelen de banden een grote rol. Onjuiste, kapotte banden brengen een groot gevaar met zich mee. Niet alleen het slijten van de banden is een probleem, de banden kunnen ook ontregeld raken. Dit wil zeggen dat de stand van de wielen ten opzichte van de stuurstand niet meer juist is. Door je auto regelmatig uit te lijnen rijd je veiliger.
Bij het auto uitlijnen worden de afwijkingen van de stand van de wielen gecorrigeerd. Deze afwijkingen kunnen ontstaan zijn door het rijden over slechte wegen, het raken van een stoeprand of een aanrijding. Het uitlijnen van de banden is niet verplicht, maar wel heel verstandig. Het rijden met een verkeerde wielstand is gevaarlijk: Je verliest makkelijk de controle over de auto, de auto is niet koersvast en het sturen gaat zwaar. Ook verbruik je meer benzine en slijten de banden sneller als de wielstand niet goed is.
Bij een APK keuring wordt de auto automatisch gecheckt op de bandenstand, mocht deze niet goed zijn dan word aangeraden de auto uit te lijnen. Het uitlijnen van een auto kan vanaf €60,- en kan bij ons snel gedaan zodat je snel weer veilig de weg op kan. Het is ook vaak het geval dat er bijvoorbeeld maar 1 band uitgelijnd moet worden. Maar als je auto al een lange tijd geen beurt heeft gehad, is de kans groot dat alle wielen gecorrigeerd moeten worden. Het is dus belangrijk regelmatig je wielstanden te laten controleren.
Hoe werkt het auto uitlijnen?
Bij het uitlijnen van de auto worden de wielen weer precies in de juiste hoek gezet. Dit proces gebeurt met professionele en speciale apparatuur (uitlijnbanken en computers). Door middel van sensoren (die in de banden zitten) kunnen de banden weer precies in de juiste stand gezet worden. Het is de bedoeling dat de banden een halve graad toespoor hebben, dat wil zeggen dat er ongeveer 10 mm tussen de wielen en de velgen moet zitten. De wielen moeten verder precies paralel staan aan de stuurstand. Dit is een erg nauwkeurige klus en daarom lastig zelf te doen.
Met de juiste apparatuur worden de banden weer precies in de goede stand gezet. Soms moeten ook de spoorstang, draagarm of subframe van een band vervangen worden om de band zo weer in de juiste stand te krijgen. Elk type auto heeft verschillende afstellingen. Lage auto’s bijvoorbeeld hebben een hele andere wielgeometrie dan bussen of grote personenauto’s.